niedziela, 25 stycznia 2015

W łóżku z Coco Chanel

Jak myślicie jaki zasięg i popularność ma marka Chanel? Ile osób marzy o strojach lub dodatkach sygnowanych podwójnym C? A ile ludzi tak naprawdę zastanowiło się jaka jest prawdziwa historia marki? Książka, którą poniżej opiszę nie przedstawia dokładnie tej historii. Jednak prezentuje losy jej założycielki Coco Chanel zwłaszcza w korelacji z doświadczeniami podczas pierwszej i drugiej wojny światowej.


Tyle woli wstępu. Dzisiaj pod lupę idzie książka Coco Chanel sypiając z wrogiem Hal Vaugham wydawnictwa Marginesy. Gdzie i za ile ją zdobyłam możecie przeczytać o tutaj. O tym, że kocham różnego rodzaju biografię nie będę się powtarzać. Nie ukrywam jednak, że jak tylko ją zobaczyłam to narobiłam sobie smaczka. A jakie były moje pierwsze wrażenia? Po kilkunastu stronach, które przeczytałam zderzyłam się ze ścianą. Książkę czyta się ciężko, ponieważ pełno w niej nazwisk i faktów związanych z ówczesną historią dwóch wojen światowych. Łapałam się na tym, że przelatywałam kilka kartek, wyłączając się i czytając bez zrozumienia. Musiałam ponownie wracać do tych fragmentów. Nie zniechęciłam się i nie żałuję bo poznałam historię Coco Chanel z całkowicie innej strony. Pomimo oszałamiającego sukcesu jaki osiągnęła w świcie mody nie była osobowością o krystalicznym charakterze. Nienawidziła Żydów a podczas gdy niemieckie wojska okupowały Paryż, utrzymywała bliskie kontakty z prominentami nazistowskich władz. Kontakty te były na tyle bliskie, że Coco nawiązała romans z niemieckim szpiegiem Dincklage. Sama również wdała się w działania konspiracyjne na rzecz Rzeszy Niemieckiej. Nidy jednak nie udowodniono jej pełnej sali procederu. Mimo tego, iż akta wojenne w większości zostały zniszczone Chanel była zagrożona kara za kolaborację z wrogiem Francji. Wybawieniem z tej sytuacji okazały się wieloletnie znajomości i przyjaźnie z wpływowymi osobami a zwłaszcza Winstonem Churchilem. Książka opisuje również liczne związki i romanse projektantki, które niekiedy kończyły się tragicznie.


 W Coco Chanel sypiając z wrogiem nie znajdziesz dokładnej historii i sposobu budowania marki oraz szczegółowej analizy życia Coco, jednak jest bardzo intrygującą książką. Pomimo tego , że czytanie jej szło mi ja po grudzie, polecam ją bo poznałam założycielkę jednej z najbardziej rozpoznawanych marek świata od strony, o której bym nawet nie pomyślała. Moją uwagę przyciągnęły również liczne fotografie zamieszczone wewnątrz, przywołujące wiele prywatnych momentów z życia kobiety i jej bliskich.

 A czy Wy już czytaliście tą książkę? Jakie były Wasze pierwsze wrażenia? A może dopiero planujecie ją przeczytać? Czy tylko ja brnęłam przez nią z takim trudem? 

Pozdrawiam Danusia

1 komentarz:

  1. Raczej nie wyobrażałam sobie jej jako na tyle nietolerancyjnej i bezdusznej kobiety. Właściwie to miałam wrażenie, że jeśli ktoś pracuje w branży mody to jest bardzo otwarty na innych, a tu takie zaskoczenie. :O
    http://whatisinthehat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń